Tuesday, November 18, 2008

Jom, kita jogging!

Ceria bergambar selepas jogging @ taman rekreasi Seksyen 18

Sesiapa yang kenal rapat dengan saya akan tahu yang saya seorang yang sangat suka jogging.

Kenapa ye saya suka jog?
Erm, I admit that I'm a very body-concious type of person!
Suka brsenam + control makan. Tapi, definisi diet bagi saya bukanlah menahan lapar dengan cara tak makan tapi menjaga apa yang patut dimakan…. Both in terms of quality as well as quantity. So, jangan jadi diet victims k!
Menurut Dr. Haji Juanda, persepsi agama tentang diet memang senang, 'selagi mana makanan dan minuman itu tidak memudaratkan kesihatan, tidak diharamkan oleh agama dan diperolehi daripada sumber yang halal, kita boleh menikmatinya dengan kuantiti yang sederhana.'
Sebenarnya saya tidak perlu terlalu risau tentang berat badan sebab setakar ini, alhamdulillah purata BMI sentiasa ideal dan kadang-kadang mencapai tahap under-weight especially during Ramadhan.

Tambahan pula, syukurlah...Secara genetiknya, saya dilahirkan dalam family yang memang kurus-kurus belaka...Masuk ke rumah saya mungkin ibarat masuk ke Slim World, hehe... Cuma, ayah saya sebagai raja di "Teratak Bahagia" kami, agak berisi orangnya sedangkan beliau seorang yang sangat kurus semasa zaman muda dulu- dulu (mungkin terlalu bahagia dikurniakan seorang isteri yang pandai dan rajin memasak;-P)
Apapun, kebaikan berjogging bukan saja patut dilihat dari sudut body figure untuk tujuan keep slim. Tapi, apa yang jauh lebih penting patut dilihat dari sudut kesihatan body system secara menyeluruh.


Selain tu, bagi saya, jogging juga dapat memberi peluang untuk melepaskan tekanan dari belenggu masalah. Diri dapat tengok keindahan dan kehijauan alam ciptaan Tuhan, dapat melihat pelbagai golongan manusia dengan pelbagai ragam dan dapat juga mengeluarkan peluh secara sihat.

Oleh itu, saya meletakkan aktiviti berjogging sebagai satu kemestian dalam jadual harian. Tapi, mungkin hanya mampu dilakukan jika tidak terlalu sibuk. Dalam keadaan sibuk, saya cuba mencari masa untuk berjongging sekurang-kurangnya 3 kali dalam seminggu.

Biasanya, saya lebih suka memilih waktu pagi untuk keluar berjogging. Selain cuaca yang masih segar, waktu itu juga kurang manusia berada di taman tersebut, terutamanya anak-anak muda yang laki-laki. Jadi, kuranglah sedikit rasa segan mahu berlari-lari anak, hehe..
Pelawat-pelawat taman pada waktu tersebut biasanya orang-orang tua Melayu dan Cina. Merekalah warga emas yang masih mementingkan kesihatan diri.

Berikut merupakan fakta tentang faedah-faedah berjogging yang saya dapat daripada pembacaan. Sama-sama ambil pengajaran ya =)

Manfaat jangka pendek:

· Membantu meningkatkan daya tumpuan dan kepekaan
· Badan rasa lebih selesa
· Jadi lebih cergas dan bertenaga
· Memperbaiki emosi
· Mengurangkan tekanan


Manfaat jangka panjang:
· Mengawal berat badan
· Mengekalkan kesihatan tulang, otot dan sendi
· Mengurangkan risiko sakit jantung, kencing manis, strok dan tekanan darah tinggi
· Melancarkan aliran darah
· Meningkatkan daya ketahanan badan


Kalau benar-benar tiada masa untuk bersenam atau berjogging, mungkin banyak berjalan kaki adalah alternatif terbaik.
Islam sendiri suka akan umatnya yang kuat daripada umatnya yang lemah. Apabila badan sihat dan otak cergas, ibadat pun dapat dilaksanakan dengan lebih sempurna, insyaAllah…
Bersenam + Pemakanan seimbang + Pemikiran positive = tubuh badan yg ideal + sihat n wajah yang ceria + awet muda (^_^)

Tubuh badan yang cantik adalah tubuh badan yang dipergunakan untuk kerja-kerja kebajikan, amal soleh dan beribadat kepada Allah S.W.T. Setiap anggota badan akan menjadi saksi pada Hari Kiamat nanti atas segala perbuatannya di dunia. (Dr. Haji Juanda, 2008)


Typical quotation: “Otak yg cergas, lahir dr badan yg sihat”
Or in Arabic: “Al-aqlis salim minal jismissalim"


Marilah kita sama-sama menjaga kesihatan dari muda dan salah satu caranya ialah dengan berjogging selalu! Jangn malas ok =)


Salam gaya hidup sihat dari NUR CaHaYa! Yeah…~

4 comments:

the Haz-one said...

nice blog :-)
ive promoted yr blog on mine..
nnt rmi la yg bc..
insyaAllah...

Anonymous said...

huhu.. Jom berjoging!! lama sangat dah x ber"excercise".. hehe..

Nurkhomsiah Mohamed Bakrim said...

shukran mr. one sbb sudi promote my blog..
actually, mula2 dulu saje nk menulis utk seronok2 tp now rase nk share something good with people out there, insyaAllah~

Nurkhomsiah Mohamed Bakrim said...

to Lil Biruny,
anta patut ajak sahabat2 laki utk jog same2 sbb ana mmpunyai tahap "keseganan" yg sgt tinggi, huhu~
nway, saye menyokong smangat sume utk kuar jog n try to make it as a habit k =)