Tuesday, October 5, 2010

* Sabar itu Mahar *


Bonda: Mengajar tu elok-elok. Mesti banyak sabar. Budak-budak memang la degil sikit. Jangan buat budak jadi takut pada cikgu. Tapi, mesti buat budak jadi hormat pada cikgu.

Ayahanda: Dunia pekerjaan banyak cabaran. Mesti selalu bersabar. Jaga solat.

*********************************************************************************

Itulah antara azimat ayahbonda tercinta di hari-hari terawal saya melangkah ke alam kerjaya. Alhamdulillah, semakin meningkat dewasa, semakin saya menyedari bahawa dalam setiap keadaan elemen kesabaran sangat perlu dipupuk dalam setiap diri individu. Dari perspektif Islam, sabar itu terbahagi kepada 3:


1) Sabar dalam melakukan ketaatan

2) Sabar dalam menolak kemaksiatan

3) Sabar menerima ujian


Contohnya,

Tanpa kesabaran, tak mungkin seorang ibu sanggup melalui proses mengandung dan melahirkan

Tanpa kesabaran, tak mungkin seorang ayah sanggup berjuang demi memikul amanah Tuhan

Tanpa kesabaran, tak mungkin rakyat Palestin tegar meneruskan kehidupan dalam kepayahan

Tanpa kesabaran, tak mungkin satu pasangan dapat meneruskan perhubungan

Tanpa kesabaran, tak mungkin seseorang hamba mampu mati dalam keimanan


Sabarlah, wahai hati!

Perkataan yang mudah dilafazkan tetapi sukar untuk dilaksanakan.

Marilah kita memujuk hati dengan kalimah-kalimah indah Allah dalam Kitab-Nya..


“Dan mohonlah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat..” [al-Baqarah: 45]

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..." [al-Baqarah: 286]

"Dan janganlah kamu merasa lemah, dan jangan pula kamu bersedih hati, sebab kamu paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman." [al-Imran: 139]

“Sungguh pada hari ini, Aku memberi balasan kepada mereka kerana kesabaran mereka. Sungguh, mereka itulah orang-orang yang memperolehi kemenangan.” [al-Mu’minun: 111]


Ya, sabar itu mahar buat Allah di Hari Pengadilan.


"Ya Allah, kurniakanlah aku, dia dan mereka sifat-sifat terpuji,

Hiasilah peribadi kami dengan kesabaran yang tinggi,

Amin Ya Rabbal 'Alamin..~

Waallhu ‘alam..


Sunday, August 22, 2010

* Cikgu Baru.. Cikgu Muda *

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum kepada pembaca yang sudi singgah di sini..

Terasa rindu untuk menulis. Busy.. Satu alasan yang terlalu biasa kita dengar. Setiap orang dikurniakan tempoh masa yang sama. Tapi, setiap orang mungkin mempunyai komitmen yang berbeza. Terpulang kepada setiap individu bagaimana 24 jam sehari itu dihabiskan.

Alhamdulillah, Allah telah memberi ruang dan peluang kepada saya untuk menulis. Kali ini, saya ingin berkongsi tentang 'cikgu'. Semoga ada manfaat buat kita di sini, insyaAllah. Amin..



Pelajar A : Assalamualaikum kak.

Pelajar B: Hey, ni cikgu baru la.

Pelajar C: Ustazah kot.

Pelajar D: Eh, ni Teacher la.

NUR CaHaYa: Waalaikumussalam..(^_^)


Tersenyum saya sendirian apabila teringatkan teguran daripada sekumpulan pelajar perempuan tersebut. Terasa segan pun ada. Saya memang agak lambat dikenali mungkin kerana saya tidak diperkenalkan di perhimpunan rasmi pada hari Isnin atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Tambahan pula, saya tidak memakai 'name tag' sepanjang minggu pertama di sekolah. Mungkin ketika itu saya sedang mengalami konflik identiti, hehe. Setiap kali ditegur dan diberi salam oleh para pelajar, barulah betul-betul terasa yang diri ini telah menjadi seorang tenaga pengajar, bukan lagi pelajar. Saya perlu sedar setiap penampilan diri, tutur kata dan perlakuan diperhatikan dan mudah menjadi ikutan. Seorang guru senior pernah menasihati:

"You don't have to be somebody else.. Just be yourself.. It's time for you to adapt with the new environment. You may need some time for that. Good luck!"


Ingin saya mengingatkan diri sendiri, tiada apa yang boleh dibangga apabila masih dipanggil ‘cikgu’ walaupun di luar waktu sekolah atau selepas bersara. Teringat kata-kata hikmah:

“Setiap insan bermula daripada air mani yang hina. Seorang insan itu menjadi mulia kerana rahmat dari Tuhannya. Allah telah menutup keaiban dirinya. Allah telah meminjamkan sedikit kelebihan kepada dirinya. Maka, kerana Islam lah dia dipandang mulia. Kerana itu dia menjadi insan yang disayangi dan dihargai oleh semua.”

Secara peribadi, walaupun saya meminati subject Bahasa Inggeris sejak di sekolah rendah, tapi profession perguruan bukanlah kerjaya pilihan pertama. Ketika itu, skop pekerjaan yang berkaitan Bahasa Inggeris begitu luas dalam minda saya. Saya kagum melihat anak-anak Melayu yang mampu bertutur dalam bahasa antarabangsa itu dengan baik tapi dalam masa yang sama masih mengekalkan ciri-ciri ketimuran dan keislaman dalam diri.

Inilah yang dikatakan takdir. Ayah mahu melihat puteri bongsunya ini bergelar pendidik. Mungkin beliau mahu saya cuba mengubah mindset kebanyakan pelajar terutamanya di luar bandar yang menganggap Bahasa Inggeris adalah subject yang terlalu sukar atau 'killer subject'. Syukurlah, hari ini doa dan impian ayahanda dan bonda tercinta telah dimakbulkan Allah. Alhamdulillah, saya telah mula bertugas sebagai seorang guru sejak 19 Julai lalu.

Alhamdulillah, sepanjang 6 tahun dilatih menjadi guru di IPG dan Universiti, minat dan cinta kepada bidang pendidikan semakin bercambah. Kini, setelah lebih sebulan bergelar ‘Teacher’, tidak dinafikan kerjaya ini memberi cabaran yang tersendiri. Mungkin benar jika ramai yang memilih kerjaya guru kerana bekerja separuh hari dan mendapat banyak cuti mengikut jadual persekolahan. Walau bagaimanapun, kerjaya ini tidaklah semudah yang disangka. Hanya mereka yang terlibat dalam bidang ini tahu realiti seorang guru. Hakikatnya, guru juga dibebankan dengan pelbagai masalah disiplin dan sikap pelajar yang perlu difikirkan. Selain itu, guru juga diamanahkan untuk menguruskan pelbagai perkara yang berkaitan seperti kedatangan pelajar, yuran sekolah, peperiksaan, program-program luar bilik darjah, ko-kurikulum, biasiswa dan kebajikan serta lain-lain lagi. Pendek kata, guru adalah ibu bapa kedua para pelajar ketika di sekolah, guru juga adalah kaunselor, kerani, bendahari, setiausaha yang turut sama membantu pengurusan sekolah secara tidak langsung.

Tekanan pasti wujud dalam apa sahaja kerjaya yang diceburi. InsyaAllah, perancangan masa yang betul dapat membantu mengurangkan tekanan. Salah satu tips pengurusan stress yang elok diamalkan ialah:

"Gunakan waktu bekerja semaksima mungkin. Urusan yang boleh diselesaikan di tempat kerja, jangan dibawa pulang ke rumah. Jadi, kita mampu menikmati waktu bekerja dan waktu peribadi yang berkualiti dengan cara yang terbaik."

Bagi saya, jika ada sesiapa yang memilih kerjaya guru sebagai alternative terakhir kerana tidak mahu digelar penganggur, ternyata dia telah membuat satu kesilapan besar. Melalui satu taklimat perguruan yang pernah saya hadiri, saya memahami bahawa:

“Dunia pendidikan memerlukan seseorang yang benar-benar berjiwa pendidik. Seseorang yang tahan dengan cabaran, sanggup berkorban dan mahu berusaha bersungguh-sungguh untuk membantu pelajar mencapai kejayaan. Jika seorang guru itu tidak mampu membantu akal para pelajar berjaya dalam akademik, sekurang-kurangnya didiklah jiwa muda mereka menjadi manusia.. iaitu manusia yang berakhlak mulia dan beragama. ”

Sememangnya, setiap guru akan mengalami peningkatan gaji bulanan seiring dengan tempoh perkhidmatan. Tahap Jusa C adalah tahap tertinggi dalam profession pendidikan ini. Namun, ada kata-kata yang menarik untuk dikongsi:

Tak perlu fikir, mampukah tahap Jusa C dalam perkhidmatan seorang guru memberi kebebasan kewangan selepas bersara? Mesti fikir, mampukah tahap keikhlasan dalam jiwa seorang guru memberi pahala berterusan selepas meninggal dunia?


Sebenarmnya, kehidupan harian kita adalah medan pendidikan untuk kita lebih memahami erti kewujudan kita di atas muka bumi ini. Setiap hari, saya belajar sesuatu yang baru. Saya belajar secara tidak langsung daripada pihak pengurusan atasan dan pekerja-pekerja di pejabat, rakan-rakan guru, makcik-makcik di kantin, pakcik dan makcik yang memotong rumput dan menyapu sampah. Malah, saya juga belajar daripada para pelajar saya sendiri. Setiap hari saya berdepan dengan pelajar-pelajar yang sama tetapi karenah setiap pelajar bermacam ragam dan berbeza-beza. Setiap hari ada sahaja cerita baru untuk dikongsi. Tak kira sama ada cerita gembira, sedih, lucu atau menginsafkan. Lebih menarik, Bilik Guru Bahasa menggabungkan guru Melayu, guru Cina dan guru India. Berbeza daripada bilik guru lain di sekolah tersebut. Semua itu dapat membantu guru muda seperti saya menjadi seorang yang lebih matang, InsyaAllah.

Menjadi guru baru, pengalaman selama 3 bulan menjalani latihan praktikal tidak cukup buat saya. Maka, saya perlu berhati-hati dalam setiap tindakan dan kata-kata. Kadang-kadang, perkara kecil yang dilakukan boleh menjadi isu besar hanya kerana title 'cikgu baru...cikgu muda' yang dipegang. Saya memujuk hati:

"Bersangka baiklah kepadanya.. Bersangka baiklah kepada-NYA."

"Belajarlah hidup bermasyarakat. Terimalah setiap teguran dan kritikan dengan positif dan lapang dada. Jika mereka tersalah sangka, maka maafkanlah. Jangan terlalu fikir pandangan manusia yang terlalu ramai tapi fikirlah pandangan ALLAH yang hanya satu." [Ukhti Nor Baiyah, 2010]



Buat ibu bapa dan keluarga tersayang, saudara-mara, rakan-rakan, seperjuangan Cohort 3, juniors and seniors of B. Ed TESL programme, guru-guru, di SMK Jengka Pusat 1 dan guru-guru di SMK Jengka 2, para pensyarah di IPGM Kota Bharu dan UiTM, Shah Alam dan sesiapa sahaja yang mengenali saya.. Terima kasih atas segala jasa, sokongan dan doa yang diberikan. Hanya Allah yang tahu selama mana saya mampu bertahan dalam arena pendidikan ini.

Teringat ceramah seorang Guru Cemerlang di SMK Faris Petra, Kelantan yang bernama Puan Azalina. Beliau memegang prinsip:

To Be Seen

To Be Heard

To Be Remembered..

Ya, fizikal saya memang dapat dilihat oleh mereka yang dikurniakan mata untuk melihat.. Kata-kata saya juga mungkin dapat didengar oleh mereka yang memberi perhatian sepanjang pengajaran saya. Persoalannya, mampukah saya menjadi seorang insan yang sentiasa diingati di ingatan dan hati para pelajar sama ada selepas saya berpindah ke sekolah lain.. selepas bersara.. atau selepas saya meninggal dunia?


Barangsiapa mengerjakan kebajkan, maka itu untuk dirinya sendiri, dan barangsiapa mengerjakan kejahatan, maka itu akan menimpa dirinya sendiri. Kemudian, kepada Tuhanmu kamu akan dikembalikan." [al-Jasiyah: 15]

Waallahu 'alam…

Tuesday, July 6, 2010

* 14 Hari Mencari Cinta *

Anonymous: Sibuk packing barang nampak. Nak fly ke mana ni?

NUR CaHaYa: InsyaAllah, ke Tanah Suci.

Anonymous: Wah, muda-muda lagi dah nak ke sana?

NUR CaHaYa: Alhamdulillah, panggilan Illahi.

Anonymous: Berapa lama ye di sana nanti?

NUR CaHaYa: InsyaAllah, 14 hari… Mencari cinta…hehe

Anonymous: Mencari cinta? Cukupkah 14 hari untuk mencari cinta?

NUR CaHaYa: Hanya 14 hari masa diberi.. saya wajib mensyukuri. Lagipun, ini bukan cinta biasa J


Opss.. jangan tersalah tafsir ya. Cinta yang saya maksudkan di sini ialah CINTA ILLAHI. Sebenarya, usaha untuk mengejar cinta Illahi perlu dilakukan di mana sahaja kita berada dan setiap masa sepanjang hayat, bukan untuk tempoh yang singkat. Sebelum berangkat ke Tanah Suci, ayahanda ada berpesan;

“Berdoalah kepada Allah dengan penuh yakin dan ikhlas walau di mana bumi dipijak, bukan ketika berpijak di bumi Mekah sahaja. Berdoalah kekuatan iman yang berterusan sepanjang hayat, bukan sekadar ketika berada di bumi Mekah sahaja.”

Di sini, saya ingin berkongsi tempoh 14 hari yang dikurniakan oleh Allah untuk saya lebih mengenali-Nya, lebih mencintai-Nya. Ternyata kembara saya ke bumi Anbiya’ baru-baru ini adalah antara pengalaman yang paling manis dan berharga dalam diari hidup saya, Alhamdulillah... Syukur di atas nikmat ini J Jika anda juga mempunyai minat dan rezeki untuk mengembara ke luar negara, patut rasanya meletakkan Arab Saudi di tangga teratas dalam senarai walaupun usia masih muda. Menyaksikan kebesaran dan keagungan Allah di kota yang penuh dengan sejarah Islam. Inilah jaulah tarbiyah! Perjalanan yang mendidik jiwa, alhamdulillah..

Berikut jadual aktiviti umrah dan ziarah yang diatur oleh pihak agensi sepanjang saya dan 29 jemaah lain menjadi tetamu Allah di bumi penuh berkah; Mekah al-Mukarramah dan Madinah al-Munawwarah:

19 Mei: Jam 3 petang, penerbangan dari Kuala Lumpur International Airport (KLIA) ke Jeddah dengan Pesawat SV 831 Arab Saudi Airlines. Niat umrah dilakukan di dalam kapal terbang ketika tiba di Qarnul Manazil.

20 Mei: Acara bebas. Saya melakukan umrah buat pertama kali dengan dipimpin oleh Mutawif, Ustaz Saufi. Pertama kali melihat Kaabah dan Masjidil haram. Subhanallah!

“Bahawa Allah menurunkan 120 rahmat atas rumah ini (Ka’abah) pada setiap hari dan malam, 60 untuk mereka yang melakukan tawaf, 40 bagi mereka yang mendirikan solat dan 20 bagi mereka yang hanya memandang Kaabah.”

(Riwayat al-Baihaqi daripada Ibnu ‘Abbas r.a)

21 Mei: Acara bebas. Hanya ingatan kepada Akhirat dan kematian sentiasa bermain di minda. Solat sunat jenazah dilakukan pada setiap kali selepas solat fardhu. Innalillah.. Daripada Allah kita datang dan kepada-Nya kita akan kembali. Al-Fatihah kepada Muslimin dan Muslimat yang telah kembali kepada-Nya~

22 Mei: Lawatan ke tempat-tempat jemaah musim Haji dan tempat-tempat bersejarah Islam; Jabal Thur, Padang Arafah, Jabal Rahmah, Muzdalifah, Mina dan Jaaranah.

23 Mei: Jemaah boleh berniat ihram di Tanaim.

24 Mei: Alhamdulillah, ulang tahun kelahiran saya yang ke-24 ;-) Jemaah dibawa melawat ke Muzium Haramain/ Kilang Kelambu Kaabah dan Ladang Unta di Hudaibiyah. Sekali lagi ibadah umrah dapat dilakukan bagi jemaah yang telah berniat dalam perjalanan pulang.

25 Mei: Acara bebas. Peluang beribadat dan mengunjungi setiap sudut Masjidil Haram tidak dilepaskan. Allahu akhbar!

“Bersolat di al-Masjid al-Haram itu mempunyai kelebihan dengan 100,000 solat, bersolat di masjidku (Masjid Nabawi) mempunyai kelebihan dengan 1000 solat. Sementara bersolat di Masjid al-Aqsa (di Baitulmaqdis) mempunyai kelebihan dengan 500 solat.”

(Diriwayatkan oleh al-Tabrani daripada Abi Darda’)

26 Mei: Jemaah dibawa ke Muzdalifah untuk acara rehlah dan tahlil arwah. Pertama kali menjamu selera dengan Nasi Mandi di kediaman Pengurus Zahafiz Travel & Tours Sdn. Bhd., Dato’ Zainal.

27 Mei: Acara bebas. Membeli sedikit cenderahati untuk dihadiahkan kepada keluarga dan rakan-rakan tersayang.

28 Mei: Solat Jumaat di Masjidil Haram. Pertama kali saya mengerjakan solat Jumaat. Selepas itu, Tawaf Wida’ dilakukan sebelum bertolak ke Madinah.

29 Mei: Jemaah dibawa ke Masjid Nabawi, Makam Nabi (hanya untuk lelaki), Mihrab Nabi, Mimbar Nabi, Raudhah (Taman Syurga) dan Perkuburan Baqi’.

30 Mei: Jemaah dibawa ke Masjid Quba’, Masjid Qiblatain, Jabal Uhud, Maqam Syuhada, Bukit Magnet, Pasar Kurma dan Kilang Mencetak al-Quran.

31 Mei: Selepas ziarah Wida’ dan solat zuhur, jemaah dibawa ke Lapangan Terbang Antarabangsa Madinah. Penerbangan pulang ke Kuala Lumpur pada jam 9.30 malam dengan Pesawat SV 836 Arab Saudi Airlines.

1 Jun: Alhamdulillah, semua jemaah selamat tiba di KLIA, Malaysia.

“Ya ALLAH, janganlah Kau jadikan ziarah kami ke Baitullah ini adalah yang terakhir. Kurniakanlah peluang untuk kami datang kembali beribadat dan bertaubat kepada-Mu di sini. Jika ini adalah yang terakhir, maka kami memohon Syurga sebagai ganti. Amin ya ALLAH.”

Rakan- rakan yang telah atau belum ke Tanah Suci,

Percayalah,

Yakinlah,

Wang ringgit yang dilaburkan, masa berharga yang diperuntukkan dan tenaga tubuh badan yang digunakan untuk tujuan umrah atau Haji walaupun pada usia yang muda adalah pelaburan yang tak pernah rugi. Sebesar-besar bekal yang perlu dibawa ke sana ialah TAQWA. Serahkan jiwa sepenuhnya kepada-Nya. InsyaAllah, ketenangan dan keseronokan sepanjang beribadah dapat dirasai. Beranikan diri untuk menghadapi sebarang kemungkinan dan cabaran kerana di situ Allah hendak menguji keikhlasan dan kesabaran kita. InsyaAllah, selagi dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, kerinduan untuk kembali ke tempat mulia itu sentiasa wujud di hati.

“Mengerjakan umrah kepada satu umrah yang lain adalah menghapuskan dosa yang berlaku antara temph kedua-duanya dan Haji Mabrur itu tiada balasannya kecuali Syurga.”

(Riwayat Imam Ahmad daripada Abi Hurairah r.a)

* Terima kasih ALLAH atas rezeki yang KAU kurniakan, kesihatan yang KAU anugerahkan dan kelapangan waktu yang KAU pinjamkan. Terima kasih ya ALLAH!

Thursday, June 24, 2010

* Friendship Remains and Memory Stays *

FAITH makes all things possible

LOVE makes all things easy

HOPE makes all things work


Alhamdulillah, all praise be to ALLAH. Finally, my cohort 3 and I have finished our first degree study. This is the end of our long journey as Teslians for 6 years! Huh, it’s not a short period. Personally, my overall result is exclusively dedicated for my beloved parents and family for their endless prayers and encouragements. Let me quote beautiful words had been said by the hero of my heart, particularly my father. I had written this on my Facebook wall:

Alhamdulillah, kamu telah tamat belajar di institusi pengajian tapi kamu akan terus belajar di ‘sekolah kehidupan’. Ucapakanlah ‘selamat tinggal’ kepada ujian di dewan peperiksaan tapi ucapkanlah ‘selamat datang’ kepada ujian di alam pekerjaan. Ujian yang jauh lebih sukar daripada ujian dengan pen dan kertas. Maka, letaklah ALLAH di tangga teratas!”

[Hj. Mohamed Bakrim b. Hj. Sani, 2010]



My Cohort 3,

All through the years, we have been together. We are different yet we are able to stand as ONE team. After six years of joys and tears, “good bye” seems to be the hardest word. No matter how far we are apart, our hearts are closely attached. We care for each other just like siblings. We have learned to love each other. Indeed, we live as if in a big happy family. The friendship remains and the memories stay. I gonna miss every single soul with individual’s uniqueness. Thank you to the advancement of technology. We are able to keep in touch forever, insyaAllah.


Currently, I’m still waiting for the job posting as a teacher. Most probably, I will start my teaching career in a secondary school somewhere in Pahang. I hope so. It’s not a 100% guarantee but 90% sure, hehe. Anyway, life is all about choice. Now, I wanna choose the best thing to do at the right time, insyaAllah.. Please guide me, my Lord. Amin Ya Rabbal A’lamin..~

Learn from the past

Plan for the future

But be in the present…