Monday, November 17, 2008

Emosi Suci



Assalamualaikum w.b.t


Just a simple entry for today to be shared with all of you out there:

Sayyid Qutb mengatakan dalam kitab Zhilal:

“Manusia memahami perasaan mereka terhadap lawan jenis. Perasaan dan emosi mereka disibukkan dengan hubungan antara dua jenis ini. Perasaan yg beragam ini telah mendorong langkah mereka dan menggerakkan semangat antara lelaki dan wanita. Akan tetapi, amat sedikit sekali mereka yg menyedari bahawa kekuasaan Allahlah yg telah menciptakan pasangan hidup bagi mereka dari diri mereka sendiri. Dan memberikan kepada mereka emosi suci ini…menjadikan hubungan tersebut sebagai sesuatu ketenteraman hati dan gelojak diri mereka, ketenteraman jasad dan jiwa mereka. Memberi ketenangan kepada lelaki dan wanita secara bersamaan.”


Jatuh cinta adalah perkara biasa. Menurut Ustaz Pahrol Mohd Juoi, jika anda jatuh cinta, peliharalah 3 perkara ini supaya fitrah suci cinta itu tidak akan menjadi FITNAH sebaliknya benar2 menjadi satu ANUGERAH:

1) Niat: Betulkan niat kerana Allah …semata-mata menyukai seseorang krn mengharapkan keredhaan Allah. Mahukan perkahwinan sbg satu bentuk ibadah, memerlukan seorang kekasih hati bergelar isteri/ suami utk menjaga maruah diri dan agama. Saling membantu agar bertambah kekuatan utk mencintai Allah Yang Satu!

2) Cara: Peliharalah batas2 pergaulan atr lelaki dan perempuan yg masih belum bernikah agar sentiasa dlm kawalan. Perarturan Islam bukan utk menyekat tp mengawal spy bahagia yg diharapkan adalah bahagia yg berkat, bahagia yg kekal hingga ke Syurga hendaknya, ameenn…

3) Matlamat: Gunakanlah akal semasa bercinta bukan setakat perasaan. Jadikan akal sbg raja utk mengawal perasaan. Jika yakin hubungan itu ada arah matlamat yg jelas, usahakanlah ke arah itu. Jika ia sesuatu yg mustahil atau tak pasti, lebih baik jgn melibatkan diri dlm cinta yg sia-sia!
Kecergasan emosi adalah keselamatan hati dari penyakit -penyakitnya dan keupayaan seseorang untuk berbuat baik kpd org lain dgn dorongan hatinya yg suci.
(Dr. Haji Juanda, 2008)
"Kebenaran itu datang dr Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali kamu termasuk dlm golongan orang2 yg ragu."
(al-Baqarah: 147)



Waallahu a’alam….

2 comments:

Anonymous said...

minta izin untuk copy kata2 Ustaz Pahrol Mohd Juoi.. byk manfaat dari 3 perkara itu.. can i?

NUR CaHaYa said...

yes, definitely u can!
mari berkongsi sesuatu yg bermanfaat dgn org lain. sesungguhnya, yg baik itu datangnya drpd ALLAH S.W.T :)