Monday, January 26, 2009

* 10 Tips Bijak Urus Kewangan Sendiri *

"Psstt... duit elaun kte dah masuk!" seorang sahabat baik berbisik di telinga saya semasa kelas Second Language Acquisition (SLA) hari tu.
"Alhamdulillah..." jawab saya ringkas dengan rasa bahagia di hati.
Penumpuan kepada lecturer, Madam Noorzaina dikembalikan.
*** **** **** *** **** **** ***
Alhamdulillah, sesuatu yang dinanti dari BPG tercinta masuk juga ke akaun kami, bakal2 teachers ni, yeay! Opss...satu kesyukuran yang teramat sebenarnya sebab ramai yang complain atas kelewatannya sebelum ini. Apapun, ingatan kepada diri dan kawan-kawan...duit yang banyak itu perlulah diuruskan dengan bijak supaya cukup untuk tempoh 4 bulan akan datang. Elok jugak kalau ada sedikit peruntukan untuk menyimpan. Tergerak hati untuk bercakap soal "wang" dalam entry kali ni.
Tidak dapat dinafikan, wang dan kebahagiaan saling berkait rapat. Tanpa kedudukan kewangan yang stabil, hati pun jadi kurang tenang, betul tak?
Tapi, wang bukanlah segala-galanya. Wang juga tidak dapat membeli kebahagiaan. Contoh mudah, kenapa Prince Charles yang kaya-raya dan Mendiang Lady Diana yang cantik jelita akhirnya bercerai juga? Tentulah bukan persoalan duit yang jadi punca konflik. Jelas, wang ringgit hanyalah faktor tambahan untuk meningkatkan ketenangan hati dan kerukunan hidup di dunia yang singkat ini. Dalam dunia moden hari ini, semuanya perlukan wang.

Jadi, teruslah berusaha dengan cara yang halal serta berdoa dan bertawakkal dengan bersungguh-sungguh kepada Allah S.W.T agar rezeki kita yang dikurniakan oleh-Nya sentiasa cukup tanpa perlu meminta-minta kepada orang lain. Lebih baik juga jika kelebihan rezeki yang ada mampu dikongsi dengan mereka yang lebih memerlukan sebagai tanda syukur atas kurniaan-NYA kerana sebenarnya dalam setiap rezeki kita tetap ada hak orang lain juga.
Ingatan ini untuk diri sendiri juga. Kadang-kadang terasa 'berat' untuk menghulur tapi sebenarnya, rezeki yang ada di tangan bukanlah hak mutlak diri kita. Itu semya tidak akan dapat ikut bersama ke alam barzakh melainkan sedeqah yang dilakukan dengan ikhlas atas nama Allah S.W.T. Maksud ayat al-Quran di bawah mengingatkan saya...Alhamduillah, Allah masih sudi memberi "cahaya"
"Wahai orang-orang yang beriman! Infakkanlah sebahagian dari rezeki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari ketika tidak ada lagi jual-beli, tidak ada lagi persahabatan dan tidak ada lagi syafaat. Orang-orang yang kafir itulah orang-orang yang zalim."
(al-Baqarah: 254)
"Maka, bertaqwalah kamu kepada Allah menurut kesanggupanmu dan dengarlah serta taatlah; dan infakkanlah harta yang baik untuk dirimu. Dan barangsiapa dijaga dirinya dari kekikiran, mereka itulah orang-orang yang beruntung."
(at-Taghabun: 16)


Jom, belajar teknik ringkas pengurusan kewangan di bawah yang diperoleh daripada pelbagai sumber bacaan tapi telah diubah suai untuk kesesuaian diri sendiri dan the target audience of this blog, hehe... Apepun, cuba kita sama-sama amalkan, insyaAllah:

1- Kenalpasti KEPERLUAN Vs KEMAHUAN. Mesti sentiasa mengutamakan keperluan dalam berbelanja. Bak kata pepatah, “Ukur baju di badan sendiri.”
- Contoh: Makan adalah satu keperluan. Tapi, makan di tempat-tempat mewah adalah kemahuan yang perlu dipertimbangkan sebaiknya mengikut kemampuan.


2- Sediakan peruntukan untuk “emergency buffer” (akaun kecemasan). Mesti sentiasa pandang jauh ke hadapan dan bersedia untuk sebarang kemungkinan.

-Contoh: Asingkan beberapa peratus wang gaji/ pinjaman PTPTN/ biasiswa/ sumber lain untuk tabungan atau simpanan tetap.


3- Buat keputusan bagaimana wang PATUT dibelanjakan dari awal lagi. Kawal diri secara psychology.
- Contoh: Sentiasa bersikap rasional dan bukan emosional. Lantik seseorang yang dipercayai untuk mengingatkan kita dalam hal ini. Elok juga kalau merekod aliran wang masuk (credit) dan aliran wang keluar (debit) untuk meningkatkan kesedaran betapa pentingnya wang itu!


4- Fokus pada matlamat kewangan jangka pendek dan jangka panjang. Letakkan keazaman yang tinggi dalam minda dan jiwa akan sesuatu yang realistik untuk dicapai dalam tempoh masa yang praktikal.

- Contoh: Matlamat jangka pendek ialah mesti membeli sebuah tafsir al-Quran berharga RM 45 bulan ini dan matlamat jangka panjang ialah mesti menyimpan at least RM 12000 untuk menunaikan ibadah haji dalam tempoh 10 tahun dari sekarang.

5- Kenalpasti “kebocoran” dalam corak perbelanjaan dan jangan ulangi lagi kebocoran tersebut. Elakkan membeli barang yang kurang penting atau barang yang masih elok.

- Contoh: Membeli handphone baru hanya kerana mengikut trend sedangkan handphone yang sedia ada masih elok untuk digunakan. Tujuan sebenar handphone ialah untuk berhubung dengan orang lain bukan ada tujuan lain yang tidak sepatutnya.


6- Rancang kewangan mengikut pendapatan sekarang bukan pendapatan ramalan.
- Contoh: Jangan berangan-angan dengan bonus yang akan dapat bulan depan tapi uruslah budget yang sedia ada.


7- Ingatkan diri akan kepentingan berbelanja secara berhemah untuk kebaikan diri sendiri dan menjamin keteguhan hubungan kasih sayang bersama keluarga dan lain-lain.
- Contoh: Wang yang cukup dan berkat sangat diperlukan untuk kelangsungan kehidupan dan wang juga diperlukan untuk membantu dan menggembirakan hati saudara2 terdekat serta orang2 yang tersayang agar ikatan silaturrahim dapat diteguhkan.


8- Sesuaikan dengan perubahan semasa atau keluarga.

- Contoh: Pilih tempat berbelanja yang menawarkan harga yang lebih rendah dan jika ahli keluarga bertambah, activity makan ‘di luar’ perlu dikurangkan. Atau jika banyak buku-buku rujukan yang perlu dibeli dalam semester ini, activity keluar ber'shopping' harus dikurangkan.

9- Sesuaikan dengan perubahan gaji/ wang pinjaman/ biasiswa.
- Contoh: Jika perubahan itu adalah positif (e.g: gaji naik), corak perbelanjaan boleh ditingkatkan sedikit asalkan tidak menggangu keperluan. Sebaliknya, perubahan yang negative (e.g: gaji turun) memaksa diri untuk mengurangkan perbelanjaan demi keselesaan hidup.


10- Sediakan ruang harapan untuk sistem simpanan serta pelaburan yang sistematik dan menguntungkan.
- Contoh: Buat kajian dan pilih agensi insurans yang terbaik dan boleh dipercayai untuk melabur wang anda ke jalan yang halal dan diredhai.

" Barangsiapa yang meminjami Allah dengan pinjaman yang baik, maka Allah melipat gandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan."

(a-Baqarah: 245)

Ok, that's all that i wanna share... Have fun! =)




5 comments:

Anonymous said...

Slm...
Stuju sgt, dwet ni amat penting.
1)Money can't buy everything on the earth BUT everything on the earth needs money.

2)If you want to feel rich,jz count all the things you have that money can't buy...
Today is a gift,that's why it is called THE PRESENT.
~farhanaALM9

Nurkhomsiah Mohamed Bakrim said...

shukran farhana 4 ur comment..
i m going to keep ur words =)

K2artphotowork said...

contoh Puteri Diana dgn Prince Charles tu agak kurang seswai..

mereka bercerai bukan kerana wang..

:-P

Nurkhomsiah Mohamed Bakrim said...

eh, sbb Prince Charles + Lady Diana bukan bercerai kerana wang la, saye bg contoh tu...

nk tekankan kat cni yg wang bukanlah jaminan kebahagiaan... mereka yg kaya-raya tp akhirnyer bercerai..
tentulah bukan persoalan wang yg jadi punca konflik

nway, thanx saudara dyzauddin atas comment anda =)

Anonymous said...

salam...
sy nk mintak pendapat kawan2....sy br je kawin..tp duit sume suami saya yg pegang..masalah sy skrg ni die ad sifat boros..klo ad duit ad je benda die beli..if sy tegur die ckp ad lg duit 2..padahal nk tggu hujung bulan lama lg..sy nk bincng n gtau biar sy y pegang kad takut die terasa..walhal die ketua keluarga...tolong kawan2 bagi pendapat n pengalaman msm mane nk manage duit n apa cr yg terbaik utk sy buat...