Thursday, May 28, 2009

* Cerita 245 *


Masa zaman kanak-kanak dan alam remaja, tiap kali tiba my birthday biasanya, ada rezeki lebih, family akan buat majlis kecil-kecilan…Jemput kawan-kawan datang meraikan hari istimewa tu. Pakai baju cantik-cantik, makan best-best, dapat hadiah banyak-banyak... Lagi best bila tinggal di hostel, ada sahabat yang sudi buat a surprise birthday party. Rasa gembira + terharu sangat, Allah je yang tahu… Terime kasih kepada semua kawan-kawan tersayang =)




Mungkin anda juga ada pengalaman birthday party tersendiri yang sukar untuk dilupa.





Zaman celebrate birthday macam tu mungkin dah berlalu. My 23rd birthday tahun ni agak berbeza daripada sebelumnya. So, apa cerita birthday kali ni?



Ini al-kisahnya… [24 Mei 2009]

Segala puji bagi Allah S.W.T, alhamdulillah... 24 Mei lepas, genaplah 23 tahun saya menumpang di bumi Allah ini. Terima kasih banyak kepada teman-teman yangg tak lupa tarikh tu dan sudi send SMS to my mobile phones after 12 midnite. Maaf, sume birthday wishes hanya dibalas sebelum subuh sbb 'birthday girl' tidur awal plak malam tu, hehe… Mungkin jugak ada yang try call. Handset plak in silent mode.



Selepas selesai lady’s chores pagi tu, saye bersiap-siap untuk satu agenda penting. Saya mesti pergi ke sebuah masjid sebelum jam 10 pagi utk menemani seorang sahabat baik yang akan melangsungkan pernikahan. Seronok rasanya bila sahabat saya sejak tadika, Rosnani bt Abas memilih tarikh keramat 24 Mei untuk menamatkan zaman gadisnya. Selamat Pengantin Baru, Nani! Semoga menjadi isteri bijak yang solehah, kekal bahagia hingga ke Syurga, aminn…



After solat zuhur, kawan-kawan sekolah dulu ajak keluar ke bandar. Plan asal cuma nak minum ABC beramai-ramai. Sesekali lepak di gerai makan dengan kawan-kawan lama sambil bertukar-tukar cerita, seronok jugak. Satu kejutan bila Yoyo belikan sebiji birthday cake. Terharunya… Dan makan minum kami bertujuh hari tu dibelanja oleh Emma, a young nurse. Terima kasih Yoyo dan Emma. Smoga Allah murahkan rezeki korang berdua, aminn...~




Dulu, kalau mak tak nak buat birthday party, mesti merajuk. Ye la anak bongsu kan, haha… Tapi, sekarang bila dah meningkat dewasa, sambutan hari lahir tak dirasakan terlalu penting kerana definisi tarikh lahir dilihat daripada perspektif yang lebih matang, Alhamdulillah.



Ingin saya kongsi, kata-kata daripada kakak tersayang yang call dari Melbourne:



“Sanah Hilwah ya jamilah, Khom! [Hepy birthday to sweetie, Khom] Adik dah dewasa kan… lagi setahun umur meningkat, so lagi dekatlah dengan kematian. Hiduplah dengan positive dan optimist demi persediaan untuk sebuah kematian. Jangan nakal-nakal lagi tau...”
Shukran jazilan ya ukhti Nor baie,




Itulah Kak Nor, setiap kata-katanya pasti ada maksud tersirat... pasti ada sesuatu yang mengerah otak untuk berfikir... kata-kata yang bukan 'kosong'
Kata2 yg cukup terkesan pd jiwa, Alhamdulillah.



Semoga rasa gembira sambut birthday seiring dengan rasa insaf dlm jiwa. Hari lahir yang sempat disambut pada tahun ini mengingatkan lagi diri akan kematian. Setiap hari semua orang makin tua. Tiada siapa yang makin muda... Selangkah lagi kita menuju ke garis kematian.






Bukan untuk menakutkan tapi itulah hakikat kejadian yang mesti difikirkan.



Suka sangat dengan kata-kata hikmah yang pernah saya baca:



"Kita sentiasa MUDA untuk membuat DOSA tapi tak pernah merasa TUA untuk BERTAUBAT"



Monologue pada hari lahir ke-23:



Wahai diri,


Hidup ini perlukan mujahadah,


Teruslah berjuang dengan pasrah,


Bangkitlah semula setiap kali rebah,


Pengorbanan itu memang susah, memang payah,


Jangan undur ke belakang, teruslah maju melangkah!



Ya Allah,


Moga masih ada peluang utk aku berubah,


Hadirlah di sisiku setiap kali kuterasa lelah,


Kerana aku yakin segalanya bukanlah mudah,


Untuk aku terpilih menjadi penghuni Syurga-Mu nan indah...~!



Amin... amin Ya Rabbal 'Alamin (^_^)

2 comments:

the Haz-one said...

haha..br igt nk tny nape x anta kad jmptn kat bdk2 cohort..igtkn khom yg nikah. :-D

Nurkhomsiah Mohamed Bakrim said...

elele...saje je wat title camtu
bru minat nk bace yer?
nway, kalo saye.. sume dijmput,insyAllah... cohort 1, 2, 3, 4, n 5..lalala~